حدیث انتظار
نوشته شده توسط : علیرضا نفیسی

امام صادق (ع) فرمودند:
انّ لصاحب هذا الأمر غيبة لابدّ منها، لأمر لم يؤذن لنا في كشفه لكم، و وجه الحكمة في غيبته وجه الحكمة في غيبات من تقدّمه من حجج لله تعالي ذكره، انّ وجه الحكمة لا ينكشف الّا بعد ظهوره، كما لم ينكشف وجه الحكمة لما أتاه الخضر من خرق السّفينة و قتل الغلام و اقامة الجدار لموسي، الّا وقت افتراقهما. و متي أنّه عزّوجلّ حكيم، صدّقنا بأنّ أفعاله كلّها حكيمة و ان كان وجهها غير منكشف لنا.(1)


براي صاحب اين امر غيبتي است كه چاره اي از آن نيست و آن به دلايلي است كه به ما اجازة افشاي آن داده نشده است. اجمال حكمت آن، همان حكمت غيبت پيامبران پيشين است كه دليل اصلي آن جز بعد از ظهور دانسته نمي شود، چنانكه حكمت كارهاي شگفت انگيز حضرت خضر براي حضرت موسي كشف نشد تا وقتي كه از يكديگر جدا شدند، آنگاه معلوم شد كه چرا كشتي را سوراخ كرد و جوان را كشت و ديوار را بنا كرد؟! هنگامي كه خداي تبارك و تعالي را حكيم بدانيم، همة افعال خدا را مطابق حكمت و مصلحت خواهيم دانست، اگر چه علّت برخي از آنها براي ما روشن نباشد.

_______________________
1. بحار الانوار ج 52 ص 91 ـ الزام الناصب ص 126.





:: بازدید از این مطلب : 397
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : جمعه 30 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست